تبلیغات
وبلاگ رسمی کتابخانه دیجیتال زبان انگلیسی
پرداخت مبلغ خدمات

مبلغ: تومان
نام :
ایمیل :
موبایل :
آخرین مطالب

» آموزش تلفظ زبان انگلیسی با سوزان کامرون ( 1397/06/25 )
» برترین های دنیای زبان ( 1397/02/25 )
» دانلود راهنمای کتاب دستور و نگارش ۲ دکتر فریدون وحدانی ( 1394/11/22 )
» دانلود جزوه راهنمای کلیات زبان شناسی (متن و ترجمه) ( 1394/11/8 )
» دانلود خلاصه روش تدریس زبان انگلیسی لارسن ( 1394/11/8 )
» دانلود پاسخ های تشریحی آزمون های کارشناسی ارشد سال ۷۵-۹۳ آموزش زبان انگلیسی ( 1394/10/22 )
» افتتاح رسمی فروشگاه ( 1394/04/8 )
» آموزش نوین لغات حیاتی زبان انگلیسی یکبار برای همیشه (بر روی عکس کلیک کنید) ( 1394/02/16 )
» مروری بر دیدگاه والتر بنیامین در "نظریه ترجمه" ( 1394/02/8 )
» بزرگترین بسته آموزشی زبان انگلیسی ( 1394/01/17 )
» پیشنهاد فوق العاده ( 1393/12/19 )
» به عموم جوانان در اروپا و امریکای شمالی ( 1393/12/4 )
» To the Youth in Europe and North America ( 1393/12/4 )
» ? What are phrasal verbs ( 1393/12/1 )
» the most common English mistakes made by ESL students ( 1393/11/8 )
» نام و مقطع رشته های دانشگاهی به زبان انگلیسی ( 1393/11/8 )
» بسته های زبان انگلیسی-هر انچه شما میخواهید ( 1393/11/3 )
» فروشگاه تخصصی انجمن ( 1393/10/16 )
» دانلود رایگان ( 1393/09/27 )
» آهنگ Best Song Ever از گروه One Direction ( 1393/09/21 )
» ۲۴ پاورپوینت رشته مترجمی زبان انگلیسی ( 1393/09/20 )
» Dr. Seuss ( 1393/09/16 )
» دانلود کتاب Introducing Translation Studies جرمی ماندی ( 1393/09/16 )
» روز دانشجو مبارک ( 1393/09/16 )
» دانلود رایگان نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه ( 1393/09/14 )
» 57 ways to improve your fluency ( 1393/09/10 )
» Have your head in the clouds ( 1393/09/9 )
» 12 کانال یوتیوب برای یادگیری مکالمه زبان انگلیسی ( 1393/09/8 )
» United Kingdom vs. Great Britain ( 1393/09/8 )
» خودآموز جامع زبان انگلیسی - نکات کاربردی در دنیای واقعی ( 1393/09/7 )

آمار بازدید

کل بازدید ها :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل مطالب :
آخرین بروز رسانی :

کلمات کلیدی


درباره ما


تمامی فعالیت های آموزشی به سایت www.triggerpnu.ir انتقال یافت.
کپی فقط با ثبت صلوات و ذکر منبع مجاز می باشد.
با تشکر

Triggerpnu@gmail.com


Phone: 0938-846-2393

ایجاد کننده وبلاگ : Ali Reza Amiri

فرم تماس با ما


  • تاریخ ارسال : 1393/07/29, 18:52

TEHRAN, Iran (AP) — Iranian authorities have arrested four people suspected of throwing acid on women, according to a report by the official IRNA news agency

A string of acid attacks against at least two women in the central city of Isfahan last week prompted a loud public outcry. According to Iranian law, the four suspects, if convicted, could face the death penalty

The IRNA report doesn't reveal the identities of the suspects or their possible motives. However, local speculation centers on the possibility that the attackers believed the targeted women weren't dressing modestly enough

Iranian women must cover themselves in public with an enveloping head-to-toe veil. But Gholamhossein Mohseni Ejehei, a spokesman for the Iranian judiciary, told the semi-official Fars news agency Monday that the suspects, if convicted, should receive harsh sentences as a message to other potential vigilantes. "The perpetrators of such acts should be punished, but pre-emptive punishment so others do not dare to do such actions," he said

Ahmad Shouhani, an Iranian parliament member, told IRNA that any sort of vigilante enforcement of that legal dress-code would not be permitted. "Any improper veiling should be punished by law, not individually," Shouhani said




ادامه مطلب
  • تاریخ ارسال : 1393/07/29, 13:04



1- باید تمامی مشخصات مربوط به متن پایاننامة تایپشده، اعم از مشخصات دانشجو، اساتید راهنما و مشاور، عنوان پایاننامه و ... دقیقاً مطابق با پروپوزال تصویبشدة دانشجو باشد. براساس آییننامه، برای انجام هرگونه تغییر در مشخصات فوق، باید قبلاً فرم مخصوص درخواست از ادارة آموزش دریافت شده و پس از تكمیل توسط دانشجو و تأیید توسط استاد راهنما، در شورای آموزشی پژوهشی دانشكدة پزشكی مورد تصویب قرار گیرد.

2- حروفچینی و صفحهآرایی باید در برنامة میكروسافت-وُرد (نسخههای 2000، XP، 2003 یا جدیدتر) انجام گیرد. تایپ در برنامههایی از قبیل زرنگار قابل قبول نیست. هنگام تسویه حساب، باید آخرین نسخة كامپیوتریِ مربوط به پایاننامة اصلاحشده بهصورت یك فایل واحد (مشتمل بر خلاصة فارسی و انگلیسی، صفحة عنوان، فهرست، تمامی فصلها، جداول، نمودارها، منابع و مآخذ و ...) بهانضمام دو فایل دیگر، یكی محتوی خلاصة فارسی و دیگری محتوی خلاصة انگلیسی بر روی فلاپی یا CD تحویل واحد پژوهش و پایاننامهها گردد.

3- قلم[1] متن پایاننامه باید لوتوس یا كُمپسِت معمولی و اندازة آن 13 باشد. همچنین، فاصلة خطوط از هم[2] یكونیم برابر است. فاصلة متن از كنارة صفحات عبارتند از 4 سانتیمتر ازپایین، 4 سانتیمتر از راست، 4 سانتیمتر از بالا و 2 سانتیمتر از چپ. نحوة قرارگیری صفحة خلاصة انگلیسی و صفحة عنوان انگلیسی در انتهای پایاننامه همانند كتابهای انگلیسی است یعنی اگر پایاننامه از آخر ورق زده شود، روی آنها بهطرف بالا قرار میگیرد. بنابراین، در این صفحات باید فاصلة متن از طرف چپ 4 سانتیمتر و از طرف راست 2 سانتیمتر باشد.

تذكر: كلیة مطالب این راهنما با رعایت اصول ذكر شده چاپ شده است.

4- كلیة بخشهای پایاننامه كاملاً ساده و بدون كادر[3] بوده و سرصفحه[4] و پانویس[5] ندارند. قبل از شروع هر فصل و همچنین قبل از شروع بخش مراجع، یك صفحة سفید بدون كادر كه شماره و نام فصل یا عنوان "مراجع" با اندازة درشت و خوانا در آن درج شده قرار میگیرد. شمارة صفحات در پایین و وسط اوراق درج میشوند. شروع شمارة صفحه از ابتدای فصل اول و پایان آن، انتهای بخش مراجع میباشد. صفحات سفید عناوین فصول كه قبل از هر فصل قرار میگیرند، نباید شمارة صفحه داشته باشند.

5- تمامی بخشهای پایاننامه (ازجمله جداول، نمودارها، شكلها، اعداد، شمارة صفحات و ...)، باید كاملاً فارسی بوده و تاحد امكان از لغات فارسی استفاده شود مگر در مواردی كه معادل فارسی واضح و مصطلح برای آنها یافت نشود و یا استفاده از كلمة فارسی به مفهوم اصلی صدمه بزند

تذكر: درمورد شكلها و نمودارهایی كه مربوط به تحقیق دانشجو نیستند و معمولاً در فصل مقدمه مورد استفاده قرار میگیرند، ترجمة فارسی آنها الزامی نیست.

واژة انگلیسی معادل اصطلاح علمی بهكار برده شده را باید در اولین محلی كه مورد استفاده قرار میگیرد، بهصورت زیرنویس[6] درج نمود. بهعنوان مثال: "این تحقیق، یك كارآزمایی بالینی كور دو سویه[7] بهشمار میرود." در مورد استفاده از كلمات اختصاری نیز باید در اولین محل مورد استفاده، عنوان كامل اصطلاح نوشته شده و در جلوی آن، در داخل پرانتز كلمة اختصاری درج شود. در این مورد نیز واژة كامل انگلیسی را باید بهصورت زیرنویس در پایین صفحه نوشت. مثلاً: "از آزمون ازدیاد حساسیت تأخیری (آزمون DTH)[8] برای ارزیابی عملكرد ایمنی سلولی استفاده میشود." بدیهی است كه در محلهای بعدی فقط كلمة اختصاری انگلیسی نوشته میشود.

در متن، باید نام اشخاص به فارسی نوشته شود و تلفظ انگلیسی آن بهصورت زیرنویس (با ذكر شماره در متن و آوردن نام در پایین صفحه) نگاشته میشود. مثلاً: "در تحقیقات دكتر روزنبرگ[9] مشخص شد كه فاکتور اکتیوین مترشحه از غدد جنسی سبب پسروی این ناحیه میشود [20]." البته لازم بهذكر است كه معمولاً ذكر نام محققین هیچ ضرورتی ندارد زیرا میتوان با توجه به شمارة منبع كه در آخر جمله میآید و مراجعه به قسمت منابع، به مشخصات كامل محقق دست یافت مثلاً میتوان مثال ذكر شده را بهصورت زیر نوشت: "تحقیقات نشان دادهاند كه فاکتور اکتیوین مترشحه از غدد جنسی سبب پسروی این ناحیه میشود [20]."

6- باید صفحات بسماللهالرحمنالرحیم، صفحة عنوان، تقدیر و تشكر و چكیدة فارسی، چكیدة انگلیسی و صفحة عنوان انگلیسی بدون شمارهصفحه باشند. در مورد فهرست، بهتر است از شمارهگذاری براساس حروف ابجد (الف، ب، ج، د، ه، ...) استفاده شود. شمارهگذاری اصلی از ابتدای فصل اول (مقدمه) شروع میشود.

7- كلیة جداول، نمودارها و شكلها بهطور جداگانه (جداول جدا، شكلها جدا و نمودارها جداگانه) و بهترتیب شمارهگذاری میشوند. شمارهگذاری بهاین طریق است كه ابتدا شمارة فصل و بعد شمارة ترتیب قرارگیری ذكر میشود. مثلاً پنجمین شكل مورد استفاده در فصل دوم بهصورت "شكل 2-5: ..." شمارهگذاری میگردد. بعد از شمارة شكل، توضیح مختصری از محتویات شكل، نمودار یا جدول ارائه میشود. عناوین توضیح جداول در بالای جدول نوشته میشوند و عناوین توضیح نمودارها و شكلها در زیر نمودار یا شكل درج میشوند.

8- ضمائم پایاننامه با حروف ابجد شمارهگذاری میشوند. شكلها و جداول موجود در هر ضمیمه نیز با توجه به شمارة ضمیمه، شمارهگذاری خواهند شد. مثلاً سومین جدول موجود در ضمیمة ج بهصورت "جدول ج-3: ..." شمارهگذاری میگردد.

9- روابط ریاضی و فرمولها نیز با توجه به فصل مربوطه و ترتیب قرارگیری، شمارهگذاری میشوند. بهعنوان مثال: "(رابطة 3-7)" نشان دهندة هفتمین فرمول در فصل سوم است.

10- تعداد صفحات در مورد دكتری عمومی بدون احتساب فهرست، چكیدهها و منابع حداقل 40 صفحة استاندارد و در مورد دكتری تخصصی حداقل 50 صفحة استاندارد میباشد.

11- تعداد خطوط در هر صفحه بین 16 تا 22 خط است.
بخشهای مختلف پایاننامه

پایاننامه از بخشهای زیر تشكیل شده است كه بهترتیب ذكرشده پشت سر هم قرار میگیرند:

1- صفحة بسم الله الرحمن الرحیم

2- صفحة عنوان به فارسی (باید دقیقاً همانند صفحة اول این راهنما چاپ شود. از ذكر القابی مثل استاد گرانقدر، بهراهنمایی استاد ارجمند، جناب آقای، سركار خانم و ... اجتناب شود.)

3- كپی برگة نمرة جلسة دفاع از پایاننامه تكمیلشده توسط اساتید راهنما و مشاور، مدیر گروه یا نمایندة ایشان، معاون آموزشی و پژوهشی مربوطه یا نمایندة ایشان .

4- تقدیر و تشكر (حداكثر 3 صفحه باشد)

5- چكیدة فارسی (چكیدة فارسی باید دارای چهار بخش باشد كه این بخشها با عناوین زیر از یكدیگر جدا شدهاند: مقدمه، روش كار، نتایج و نتیجهگیری، كلمات كلیدی. تعداد كل كلمات با احتساب كلماتی مثل "در، به، از، و، یا" باید بین 200 تا 300 كلمه بوده و ترجیحاً در یك صفحه چاپ شوند.)

6- فهرست

7- فصل اول: مقدمه (در ابتدای این فصل، قسمتی بهنام پیشگفتار وجود دارد كه در آن موضوع پایاننامه مختصراً بحث شده و اهمیت موضوع پژوهش، فرضیات و اهداف مورد مطالعه و شرح مختصری از پیشینه و مطالعات انجامشده در آن ذكر میشود. در قسمت دوم این فصل كه كلیات نام دارد، مطالب علمی مرتبط با موضوع كه قبل از ورود به بحث لازمند، ذكر میشود. مثلاً اطلاعات آناتومی و فیزیولوژی در این قسمت نوشته میشوند)

8- فصل دوم: بررسی متون (كه در حقیقت، مروری بر مطالعات انجام شده است و فقط مقالات، پایاننامهها و متونی در آن ذكر میشوند كه مستقیماً با موضوع پایاننامه ارتباط پیدا میكنند.)

9- فصل سوم: روش كار (مواردی كه در این فصل مطرح میشوند عبارتند از: نوع پژوهش، محیط و مواد پژوهش، حجم نمونه و روش نمونهگیری، روش جمعآوری اطلاعات، روش تجزیه و تحلیل دادهها و انواع آزمونهای آماری و مراحل انجام كار.)

10- فصل چهارم: نتایج (در این قسمت، نتایج بهدستآمده از تحقیق بیان شده و جداول، نمودارها و نتایج آزمونهای آماری نوشته میشوند.)

11- فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری (در این فصل، نتایج حاصله مورد بحث و بررسی قرار گرفته و این نتایج با نتایج حاصل از سایر مطالعات مقایسه میشوند. محدودیتهای پژوهش، نتیجهگیری نهایی و ارائة پیشنهادات نیز در این فصل گنجانده میشوند.)

12- ضمائم (در صورت نیاز)

13- مراجع (راهنمای كامل نحوة نگارش منابع موجود است و دانشجویان میتوانند آنرا تهیه و مطالعه نمایند. لازم به ذكر است كه در شمارهگذاری منابع باید از سبك ونكوور استفاده شود و شمارة منابع در داخل علامت كروشه قرار گیرد. مثلاً: "در جوامع پیشرفته، سرطان دومین عامل مرگومیر بهشمار میرود [12]. ...")

14- خلاصة انگلیسی (این خلاصه باید دقیقاً ترجمة همان خلاصة فارسی باشد و دارای چهار بخش Introduction، Method، Results and Conclusion و Keywords است)

15- صفحة عنوان به انگلیسی.



[1] font

[2] line-spacing

[3] border

[4] header

[5] footer

[6] footnote

[7] double-blinded clinical trial

[8] Delayed Type Hypersensitivity test (DTH test)

[9] Dr. Rosenberg AJ.



ادامه مطلب
  • تاریخ ارسال : 1393/07/28, 17:37



ادامه مطلب
  • تاریخ ارسال : 1393/07/26, 20:26



ادامه مطلب
  • تاریخ ارسال : 1393/07/26, 06:41


A Kurdish man stands close to the Turkish-Syrian border as smoke rises from the Syrian town of Kobane, as seen from the southeastern village of Mursitpinar, in the Sanliurfa province, on October 16, 2014

US-led warplanes pummelled jihadists attacking the Syrian town of Kobane Friday as the Pentagon said there was no imminent threat to Baghdad despite a wave of deadly bombings.

Six strikes hit Islamic State group positions close to the front line in the east of Kobane, taking advantage of new coordination with the town's Kurdish defenders, the Syrian Observatory for Human Rights said.

In neighbouring Iraq, sandstorms hampered the US-led air campaign against the jihadists, but despite recent advances west of Baghdad, IS is not poised for an assault on the capital, the Pentagon said.

The dawn strikes in Kobane came after US Central Command said American warplanes struck 14 times around the town on Wednesday and Thursday, including "successful" raids on 19 IS-held buildings.

"There is coordination between the Kurdish forces and the Americans," Observatory director Rami Abdel Rahman told AFP.

"The Kurds are giving them the exact coordinates of where the fighting is."

On Friday, Kurdish fighters faced three attacks by IS militants in the east and near the centre, said the Britain-based Observatory, which has a wide network of sources inside Syria.

Previously, Kurdish commanders in Kobane had complained of a lack of coordination with US air commanders to ensure support for their fighters on the ground.




ادامه مطلب
  • تاریخ ارسال : 1393/07/26, 03:47
فرق بین learn و know

Know : به معنای دانستن و شناختن است و در مواقعی استفاده می‌ شود که یادگیری پایان یافته است

learn : به معنای آموختن‌، یاد گرفتن‌، آگاهی‌ یافتن‌، فرا گرفتن‌، خبر است.

مثال: She knows how to swim.

او می‌ داند چطور شنا کند.


Jack went to school to know English. غلط

Jack went to school to learn English. صحیح



ادامه مطلب
  • تاریخ ارسال : 1393/07/24, 21:04

l... 12 Reasons To Fast! ...l



The Fasting of Ramadan: A Time for Thought, Action, and Change!

12 Reasons To Fast!

1. Fasting is an institution for the improvement of moral and spiritual character of human being. The purpose of the fast is to help develop self-restraint, self-purification, God-consciousness, compassion, the spirit of caring and sharing, the love of humanity and the love of God. Fasting is a universal custom and is advocated by all the religions of the world, with more restrictions in some than in others. The Islamic Fast, as opposed to mere starvation or self-denial, is an act of worship and obedience to God, thanksgiving, forgiveness, spiritual training, and self-examination.

2. Ramadan gives us a break and provides us with a rare opportunity to think about our own selves, our future, and our families. It is a time to give our selves a mental break and to temporarily forget about the hundreds of worries and stresses we are constantly bombarded with. In hectic times, such as ours, and in places like the West, this valuable time to think about our lives, on individual basis, is a luxury and is desperately needed! It is a unique month of self-analysis, and of taking stock of one's moral and spiritual 'assets and liabilities'.

3. Fasting indoctrinates us in patience, unselfishness, and gratitude. When we fast we feel the pains of deprivation and hunger, and learn how to endure it patiently. The meaning of this powerful experience in a social and humanitarian context is that we are much quicker than anybody else in sympathizing with the oppressed and needy around the world, and responding to their needs. "It is the month to visit the poor, the sick, and the needy to share their sorrows. It is the month where the food, sustenance and the earnings of a believing Muslim increases and they are blessed," says the Final Prophet of God, Muhammad (peace be upon him), a man who was known for his noble humanitarian causes, for social justice, and for being the first to respond to other's needs, despite the fact that he himself lived a very simple and humble life. It is only during such a trying time as Ramadan that we can reflect on the condition of those in this world who may not be as fortunate as us.

4. Fasting in Ramadan enables us to master the art of mature adaptability and Time-Management. We can easily understand this point when we realize that fasting makes people change the entire course of their daily life. When they make the change, they naturally adapt themselves to a new system and schedule, and move along to satisfy the rules. This, in the long run, develops in them a wise sense of adaptability and self-created power to overcome the unpredictable hardships of life! A person who values constructive adaptability, time-management, and courage will appreciate the effects of Fasting in this respect as well.

5. It cultivates in us the principle of sincere Love, because when we observe Fasting, we do it out of deep love for God. And a person, who loves God, truly is a person who knows what love is and why everyone on this Earth should be loved and treated justly, for the sake of God.

6. Fasting elevates the human spirit and increases our awareness of God. It strengthens our will-power as we learn to rise above our lower desires. The institution of fasting is both unique and a shared experience in human history. From the very beginning of time, humans have struggled to master their physical and psychological selves: their bodies and their emotions. Hunger is one the most powerful urges that we experience. Many, through over- or under-eating or consumption of unhealthy foods, abuse this urge. Thus, when a person purposefully denies something to their own self that it craves, they are elevating their mind above their body, and their reason and will above their carnal passions. "A fasting person empties his stomach of all the material things: to fill his soul with peace and blessings, to fill his heart with love and sympathy, to fill his spirit with piety and Faith, to fill his mind with wisdom and resolution," says H. Abdalati in Islam in Focus. The person who can rule their desires and make them work, as they like, has attained true moral excellence.

7. With the clarity of mind and absence of distractions, also comes a greater focus. As students, the period of fasting, especially early during the day, serves as a tool to focus our minds on our academics. In the month of Ramadan, many Muslims try to avoid watching TV, listening to music, and some other leisure activities, which spares them more time and energy to be spent on more productive activities such as academics, intense study of Islam, voluntary prayers, social and humanitarian causes, and a quality time with the family, to name a few. It is a reminder of our duty to God, our purpose and higher values in life, as God Himself describes the purpose of fasting as follows, "O you who Believe! Fasting has been prescribed for you as it was prescribed for those before you, so that you may develop consciousness of God" (Quran 2:183).

8. Fasting has numerous, scientifically proven, benefits for our physical health and mental well-being. The time, length and nature of the Islamic Fast all contribute to its overall positive effect. One of the medical benefits is a much-needed rest to the digestive system. The reduced food intake during the day allows the body to concentrate on getting rid of harmful dietary toxins accumulated as natural by-products of food digestion throughout the year. The length of the Islamic Fast itself (around 12-14 hours) is in sync with the 'transit time' of food from the mouth to the colon of the large intestine, ensuring that no stimulus reaches the stomach or digestive system while it remains in homeostasis. Therefore, for the vast majority of healthy individuals fasting poses no medical risks but in fact provides many health benefits, such as: an increase in serum Magnesium, essential for cardio-vascular health and prevention of heart complications; improvement in the quality and depth of sleep; improvement in memory and slower skin aging over time; increased production of growth hormone, etc. Also, as a general note, it has been observed that underfed animals live longer than their heavily fed counterparts and suffer fewer illnesses during their lives.

9. The month of Ramadan provides us with a sort of "Boot camp." It is a month of intense moral training. Since we know that Fasting is a special duty prescribed by God, we learn that any sins may spoil our record of fasting with God, so we go through great lengths making sure we are on our best behavior. Many people who experience fasting in this month, feel the impact that this intense training has on their habits, and realize the power of this transformative tool designed to make us better human beings- the ultimate goal of any spiritual exercise. The entire Ramadan atmosphere provides the driving force for this positive change.

10. It makes us realize the reality of life and death. Fasting makes us realize how dependant our lives are on things that we often take for granted, such as food and water. It makes us think about our dependence on God and God's mercy and justice. Moreover, it reminds us of the life after death, which itself has a great impact on our character and our world-view.

11. Ramadan is a blessed month for a special reason: It is actually the month in which God first revealed His final message and guidance for mankind to our beloved Prophet Muhammad. This message has been perfectly preserved both orally and textually in the form of a Book, called the Qur'an (The Reading/Recital). Therefore, Muslims try to do an intense study of the Quran in this month especially, and evaluate their lives according to the standards and guidance contained in it.

12. After the month of Ramadan is over, Muslims celebrate one of the two most important holidays in the Islamic year: EID-UL-FITR, or the Festival of the Fast Breaking. It is a day to thank God for the blessing and training that He provides us with throughout the month of Ramadan. EID-UL-FITR is marked by praying in a huge congregation at an Islamic center or mosque, and by giving a small donation to the poor in the community. The adults give the donation on behalf of their children as well. Dinner parties, family outings, fairs, carnivals, and great joyous celebrations follow the prayer and charity.

Source: islamicity.com




ادامه مطلب
  • تاریخ ارسال : 1393/07/24, 21:02

نگاهی به تفاوت های فردی در پیشرفت یادگیری

چرا کودکی برای همه ما خاطره انگیز است؟ و حتی خاطرات تلخش ما را به یاد «بودنمان» می اندازد؟ آیا به خاطر این نیست که یادگیری های کودکی معنی دار، پراحساس و همراه با تجربه های هدف است؟

انسان از اوان کودکی کنجکاوی خاصی نسبت به شناخت بیرون و درون خود دارد در این راستا با محیط درگیری حسی پیدا می کند.
با نوع ارتباطی که با دنیای جالب و پر از سوال خود دارد به تدریج حس تعلق مسوولیت پذیری و توانایی حل مشکلات و تصمیم گیری به دست می آورد و یاد
می گیرد.

برای هر دانش آموز «یادگیری» تجربه ای طبیعی و لذت بخش است. چه می شود که این لذت با ورود او به مدرسه تبدیل به یک «مساله» می گردد و مرتب باید برای حل آن چاره اندیشی کرد؟ آیا غیر از این است که ما معلمان با تلا ش خودمان و گرفتن قدرت فعالیت از دانش آموز یادگیری را برای او مصنوعی و مشکل می کنیم؟

روش های فعلی ما معلمان، بیشتر در جهت تقویت وظیفه کم اهمیت تر مغز یعنی «حافظه» تلا ش می کند و از هدف اصلی خود که «تفکر» می باشد دور افتاده است.

در آموزش و پرورش متکی به حافظه که بحث کمتری در کلا س به منظور بالا رفتن شناخت و قدرت درک دانش آموزان صورت می گیرد هرچند ممکن است فراگیر به آزمون ها پاسخ صحیح بدهد ولی به علت آنکه ما شناخت کافی از تفاوت های فردی و استعدادهای ذاتی دانش آموز نداریم، استعدادهای ذاتی او شکوفا نمی شود و آنچه بیش از همه دانش آموز را از نیل به هدف باز می دارد اعتمادی به خود و نیروهای پویایی درونش برای رشد و پیشرفت است.

امروزه نقش تعلیم و تربیت در اصلا ح فرد و جامعه چنان بارز است که هیچ کشوری را در جهان نمی توان یافت که بدون بهره مندی از آن توانسته باشد به مراحلی از رشد و توسعه به ویژه در حل مسائل و مشکلا ت اجتماعی خود دست یابد. لذا توجه به تفاوت های فردی و کشف استعدادها در دانش آموزان امری است حیاتی که می بایست به وسیله نهادهای تربیتی و در درجه اول از طرف خانواده و مدرسه صورت گیرد. خانواده به عنوان اولین نهاد اجتماعی است که کودک در آن رشد می یابد و به سن مدرسه می رسد.

اگر خانواده در دوران کودکی به کودک توجه لا زم را بکند و به رشد جسمانی و روحی و عاطفی او توجهات لا زم را مبذول کند وقتی او وارد مدرسه می شود به راحتی می تواند تعلیم پذیر باشد. ولی امروزه به علت اینکه توانایی های مالی خانواده های کم درآمد در سطح متعادل نیستند، کودکان این خانواده ها در دوران کودکی با سو»تغذیه و فقر عاطفی روحی و روانی روبه رو می شوند و چنانکه این کودکان به مدرسه پا می گذارند نمی توانند خود را پابه پای دیگر همکلا سیان خود در یادگیری به جلو بکشند و در نتیجه همیشه یک تفاوت فاحش در یادگیری این کودکان با دیگر همکلا سیان به وجود می آید و این امر کار را بر مربیان آموزشی سخت می کند.

تفاوت های فردی پیش از آنکه در یافته های پژوهش ها جستجو گردد باید در خود انسان دیده شود. نخست آنچه انسان ها را از هم متفاوت می سازد عامل وراثت است.

هر کس با ردیفی از ویژگی ها زاده می شود که با خصوصیات فرد دیگر یکسان نیست. عامل دیگری که سبب تفاوت در بین انسان ها می شود محیط است. محیطی طبیعی و اجتماعی ویژگی هایی را در فرد پدید می آورد و شخصیت او را شکل می دهد.

نخستین بار سرفرانسیس گالتون به وجود تفاوت های فردی توجه کرد. اولین کار گالتون برای روانشناسی نبوغ ارثی او بود. اساس فکری او این بود که مردان برجسته فرزندان برجسته می آورند. اندیشه گالتون در زمینه تفاوت های فردی منشا خدمات ارزنده برای آموزش و پرورش شد.

نقش تعلیم و تربیت در دنیای امروز

امروزه بر همگان روشن است که سرچشمه تمام تحولا ت و نوآوری های آموزشی در جامعه، تجارب و نتایج تحقیقات علمی و عملی دانشمندان و صاحب نظران علوم اجتماعی وعلوم تربیتی است. لذا در نگرش های جدید آموزشی مدرسه برای دانش آموزان است، نه دانش آموزان برای مدرسه و توجه کردن به تفاوت های فرد در یادگیری با در نظر گرفتن رغبت ها و پرورش عواطف و استعدادها در درجه اول مهمتر از دانشی است که باید فرد یاد بگیرد. در این میان مدرسه مهمترین جایی است که می تواند در آن جا مورد ارزشیابی و



ادامه مطلب
  • تاریخ ارسال : 1393/07/24, 21:00

نگاهی اجمالی بر روش های نوین تدریس

هدف از آموزش و پرورش ارتقای یادگیری است، به گونه ای که بر پایه چهار ستون یادگیری برای دانستن، انجام دادن، با هم زیستن و زیستن استوار است. در تحقق این هدف، یعنی ارتقای یادگیری، هر یک از عناصر نظام آموزش و پرورش نقش ویژه ای بر عهده دارند. از این میان، نقش برنامه های درسی که به وسیله معلم در کلاس درس به اجرا گذاشته می شود، از اهمیت خاصی برخوردار است. بنابراین برنامه درسی باید به گونه ای سازماندهی شود که دانش آموزان را برای زندگی در جامعه ای که به سرعت در حال پیشرفت و تغییر است، آماده کند.

رویکرد یادگیری پژوهش محور فرصت یادگیری از طریق عمل را برای دانش آموزان در زمینه موضوع های مورد علاقه شان به گونه ای فراهم می کند که به رشد مهارت های زندگی آنان منجر شود. دانش آموزان علاوه بر کسب تعداد زیادی از مهارت های زندگی بتوانند به تولید دانش و استفاده از اصول جست و جوگری نظام مند برای معنا بخشیدن به آنچه آموخته اند و عمل به آن در کلاس درس و خارج از آن مبادرت ورزند.

● بهترین روش های تدریس کدام است؟

هیچ یک از روش های تدریس فی نفسه خوب یابد نیستند، بلکه نحوه و شرایط استفاده از آنهاست که باعث قوت یا ضعفشان می شود. لذا معلم باید با توجه به:

هدف های آموزشی، محتوای تدریس، نیازها و علایق دانش آموزان، امکانات موجود (زمان، فضا، وسایل و...)، تراکم دانش آموزی و... مناسب ترین شیوه را برای یک تندریس مطلوب انتخاب کند.

در یک جلسه تدریس ما نباید الزاما فقط از یک روش استفاده کنیم و بر حسب موقعیت می توانیم ترکیبی از الگوها و روش های تدریس را مورد بهره برداری قرار دهیم برای انجام این مهم باید شناخت، توانایی و مهارت فراوان در به کار بردن الگوهای متنوع تدریس داشته باشیم.

● نمونه هایی از روش های نوین تدریس روش کارگاهی

روش تدریس کارگاهی یکی از روش های موثر یاددهی و یادگیری است که در بیشتر موارد با روش سخنرانی، سمینار سمپوزیوم و کنفرانس یکسان به کار برده می شود این مرحله ده شصتم از کل زمان کارگاه است، در این مرحله مبانی نظری مورد بحث توسط مدرس کارگاه تحلیل می شود.

▪ مرحله فعالیت و کار:

دانش آموزان، دانشجویان، مربیان و... شرکت کننده در کارگاه به گروه های کوچک ۲ الی ۳ نفره تا انفرادی تقسیم و بر روی موضوعات تعیین شده فعالیت می نمایند (حداکثر زمان این مرحله چهل شصتم از کل زمان کارگاه است.)

▪ مرحله مشارکت:

در این مرحله مجددا دانش آموزان شرکت کننده در کارگاه به گروه های ۲ الی ۳ نفره یا انفرادی تقسیم شده، دور هم جمع می شوند، که به بحث و بررسی جمع بندی موضوعات تعیین شده می پردازد.
حداکثر زمان این مرحله ده شصتم از کل زمان کارگاه است.

بدیهی است که در اجرای کلاس کارگاه آموزش باید از روش مهارت آموزی (ابتدا و انتهای فعالیت کاملا مشخص شده است) سود جست.

▪ مرحله درسی کوتاه و فشرده:

۱) معلم ابتدا اهداف و انتظاراتی که از دانش آموزان دارد، دقیقا بیان و تحلیل می کند و از طریق آزمون تشخیصی، رفتار ورودی آنها را می سنجد.

۲) معلم مبانی نظری هر محور کلی را در سالن عمومی تحلیل و تبیین کرده و به رفع اشکالا ت دانش آموزان در ابعاد نظری می پردازد. بهتر است قبل از تشکیل کارگاه مبانی نظری را (به منظور تسلط دانش آموزان) برای آنها ارسال نماید.

۳) معلم (مدرس) دانش آموزان را به گروه های کوچک کاری تقسیم نموده و یک نفر به عنوان مسوول و گزارشگر و یک نفر به عنوان منشی انتخاب که جلسات کارگاهی را اداره و نکات کلیدی را یادداشت نمایند. در ضمن استاد وحدت رویه کارگاهی را تشریح می نماید.

۴) زمان بهینه برای این مرحله حداکثر معادل ده شصتم کل زمان کارگاه آموزشی است.

▪ مرحله فعالیت گروهی و انجام وظایف انفرادی:

۱) در این مرحله کار مسوول گروه کاری، همانا استخراج مفاهیم کلیدی براساس مباحثات همه دانش آموزان (یا کارورزان) است. منشی گروه کاری کلیه نکات کلیدی را (که مورد توافق اکثریت گروه است) نوشته و طبقه بندی می نماید. منشی جلسه خوب است که نکات مطروحه را بر روی تابلو نوشته تا دانشآموزان (یا کارورزان) آنها را مشاهده و سرانجام پس از نهایی شدن روی کاغذ منعکس نماید.

۲) زمان بهینه برای این مرحله حداکثر معادل چهل شصتم کل زمان کارگاه آموزشی است.
۳) محل تشکیل گروه های کاری باید جدا از یکدیگر باشد.

● روش تفکر استقرایی گردآوری، سازماندهی، کنترل مطالب

هلیواتابا، صاحب نظر فقید در برنامه آموزشی، عامل عمده گسترش اصطلا ح راهبرد تدریس محسوب می شود. کار او در مدرسه ناحیه کانترا کاسنا نمونه ای دست اول از یک شیوه تدریس در بهبود توان دانش آموز در پردازش اطلا عات است. او سه فرض درباره رویکرد خود معین می سازد:

۱) تفکر را می توان آموخت.

۲) تفکر درگیر شدن فعالیت فرد و مطالب است.

۳) جریانات تفکر در توالی (قانونمند) نضج می گیرد.

براساس معتقدات تابا، ما با استفاده از راهبردهای تدریس به شاگردان کمک می کنیم تا از طریق تمرین های مختلف برای تفکر استقرایی خود تلا ش کنند. این بدان معنی است که به دانش آموزان مجموعه ای از اطلا عات در قلمرو خاص (شعر، فرهنگ، کشورها و ...) داده می شود. آنها اطلا عات را در مغز خود سازمان می دهند نکات و مطالب را به یکدیگر ارتباط می دهند و آموخته های خود را در موقعیت های جدید تعمیم داده و به کار می گیرند وبه این ترتیب به فرضیه سازی، پیش گویی، توضیح پدیده های ناآشنا می پردازند. لا زم به ذکر است که معلم می تواند با کاربرد راهبردها والگوهای تدریس و کاهش نقش مستقیم و فعال خود در کلا س، یادگیری را درونی کرده ودر مفهوم سازی به دانشآموزان یاری دهد.

فرض تابا بر این است که برای چیرگی برمهارت های معین تفکر نخست باید بر مهارت های معین قبلی آن تسلط یافت و این توالی را نمی توان معکوس کرد. تابا به وسیله سد شیوه منطقی آن را به وجود آورده است که عبارتند از:

الف) تکوین مفهوم (راهبردهای اساسی تدریس)

ب) تفسیر مطالب

ج) کاربرد اصول یا عقاید.

● روش های یادگیری مشارکتی:

یادگیری مشارکتی دارای روش های کاملا متفاوتی است ولی ترغیب دانش آموزان به فعالیت در گروه های کوچک به منظور کمک به یکدیگر در یادگیری مطالب درسی، مطلب مشترک تمامی این روش ها است. در مطالعه «مقایسه ای تجربی» روی روش های یادگیری مشارکتی; موفق ترین روش ها که از مطالعات ارزیابی سربلند بیرون آمد عبارتند از:

الف) یادگیری گروهی دانش آموزان

ب) تقسیم موضوع به بخش های مختلف

ج) آموختن با هم

د) پژوهش گروهی

ه) روش بارش مغزی

و) گروه های دو نفری - انفرادی

ی) تفکر - کار دونفری مشارکت گروهی


منبع: روزنامه مردم سالاری




ادامه مطلب
  • تاریخ ارسال : 1393/07/24, 20:36

A police constable pulls a driver over for speeding:

Constable: May I see your driver's license?

Driver: I don't have one. It was suspended when I got caught over the limit.




ادامه مطلب
تبلیغات

تبلیغات
[ 1 ]  [ 2 ]  [ 3 ]